"Onze capaciteit en manier van werken kon het groeiende volume aan containers niet meer aan"

Logistiek dienstverlener Kloosterboer heeft geïnvesteerd in de bouw van een containerterminal. Een innovatief en duurzaam project waar Paree met trots aan mee heeft gewerkt.

Marco Pijcke, project engineer bij Kloosterboer, vertelt enthousiast meer over de containerterminal en de samenwerking met Paree.

Marco: “Wij zijn van oudsher een op- en overslagbedrijf gespecialiseerd in geconditioneerde voedselproducten. Tot een jaar terug deden wij bijna alles conventioneel. Dat wil zeggen transport van losse pallets.
Het laatste jaar zagen wij ladingen steeds meer in containers verdwijnen, waaronder ladingen fruit. Onze capaciteit en manier van werken kon het groeiende volume aan containers niet meer aan.”
Om aan deze nieuwe vraag te kunnen voldoen besloot Kloosterboer om te gaan automatiseren, waardoor zij op een veel kleiner oppervlak meer containers kwijt kunnen, met de inzet van minder mensen en minder materialen.
Marco vervolgt zijn verhaal: “Het aantal containers om te verwerken is echt enorm toegenomen. Dit komt onder andere door de containerisatie bij Chiquita (bananen). Chiquita is één van onze grotere klanten, die tot een anderhalf jaar terug nog alles conventioneel vervoerde. In 2019 zijn zij volledig overgestapt op vervoer in containers. Zij zijn één van de redenen om met de bouw van de containerterminal van start te gaan. Daarnaast biedt de nieuwe containerterminal voor ons de mogelijkheid om verder door te groeien.“

Hoe werkt de containerterminal?
Door o.a. het gebruik van automatische kranen en automatische onbemande gates is de ultramoderne containerterminal uiterst duurzaam en efficiënt.
Trots geeft Marco uitleg over het proces: “Alle containers komen waterzijdig met schepen binnen, vervolgens worden zij met mobiele havenkranen gelost. Daarna worden zij met intern transport naar de containerterminal gereden. Bij de containerterminal lossen de 4 elektrisch aangedreven kranen de containers en zetten deze in de stack. Dat is de eerste fase.
In de tweede fase gaan de containers met intern transport op afroep terug naar onze terminals toe, dat zijn de zogenaamde stripcontainers, die worden leeggemaakt bij ons op het terrein. De losse pallets gaan opnieuw de terminal in. Daarna worden de pallets met externe vrachtauto’s, conventionele vrachtauto’s naar de klanten vervoerd.
Een deel gaat ook weer als container weg per schip of met vrachtauto’s. Externe vrachtauto’s worden dan bij de containerterminal geladen door de RTG kranen. Zo werkt het proces eigenlijk.
In theorie kunnen er circa 1500 containers in de containerterminal worden geplaatst, waarvan er 1000 kunnen worden voorzien van stroom. In de praktijk moet er rekening worden gehouden met een stukje gelijktijdigheid. Je moet uitgaan van 85 procent bij maximaal gebruik.”

Verloop van de bouw
Marco is tevreden over het verloop van de bouw. “Het was weer een project, zoals bijna alle projecten tegenwoordig.  Het moest eigenlijk al klaar zijn op het moment dat er aan begonnen werd. De plannen waren heel ambitieus en dat is ook wel gebleken.
Ik moet zeggen dat de bouw op zich wel goed verlopen is. We zijn vorig jaar net na de bouwvak van start gegaan met de civiele werkzaamheden.
Het weer is 100 procent meegevallen. We hebben een hele milde winter gehad, waardoor we eigenlijk goed hebben kunnen doorwerken. De civiele werkzaamheden, elektrische werkzaamheden, en de bouw van de reefer racks (hier worden de gestapelde containers van stroom voorzien) zijn eigenlijk allemaal wel redelijk volgens planning verlopen. 
Alleen heeft de coronacrisis natuurlijk ook wel wat roet in het eten gegooid. Met name voor de kraanleverancier, want die is in de coronacrisis vijf tot zes weken niet op locatie geweest. En dat heeft voor enige vertraging gezorgd.
Alle 4 de kranen zijn inmiddels operationeel. Zodra alle kleine “kinderziektes’ zijn opgelost door de leverancier, zal de officiële oplevering plaatsvinden.
Na oplevering is het de bedoeling om alles te optimaliseren en verbeterprocessen door te voeren. We hopen natuurlijk dat de containerterminal ook nieuwe klanten gaat aantrekken. De combinatie van containerterminal met terminals, zoals bij Kloosterboer, die zijn er niet veel.”

Bananen en uien in de containerterminal
In de ultramoderne containerterminal die volledig op afstand bediend wordt en elektrisch is uitgevoerd worden met name koelcontainers behandeld. Koelcontainers dienen voor transport en opslag van voedingsproducten. Bij ons zijn dat naast bananen en uien bijvoorbeeld ook vis en vlees.
De meeste containers met producten, bijvoorbeeld bananen, komen bij ons per schip binnen om daarna per schip of vrachtwagen weer te worden vervoerd.
Dit proces gaat het gehele jaar door.
Bij het verwerken van uien vindt eigenlijk het omgekeerde proces plaats. De uien worden per vrachtwagen aangeleverd en gaan per schip weer weg. Uien is bovendien een seizoensgebonden product en moet tussen september en februari worden vervoerd.”

Samenwerking Paree
Paree is trots om aan dit mooie project te hebben gewerkt. Wij verzorgden o.a. de midden-en laagspanningsinstallaties, paneelbouw, LED-verlichting, netwerk- en glasvezelbekabeling en de brandmeldinstallatie.
Marco is tevreden over de samenwerking met Paree. “Paree is al een groot aantal jaren onze huisinstallateur, zoals wij dat noemen. Paree doet bij Kloosterboer eigenlijk alles op het gebied van industriële automatisering, elektro, beveiliging, telecom en IT. Het is een partij waarmee we al een aantal jaren met grote tevredenheid samenwerken. Er is een groot aantal mensen bij Paree die wij ondertussen ook goed kennen en zij door-en-door ons bedrijf. Dat werkt altijd wel heel prettig. Je hoeft de mensen van Paree weinig uit te leggen, omdat ze bekend zijn op onze bedrijfslocatie.
Een officiële aanbesteding is er vanwege de tijdsdruk niet gekomen. We hebben op een gegeven moment het bestek bij Paree neergelegd en Paree heeft daar zijn invulling aan gegeven. Vanaf dat moment zijn wij eigenlijk met Paree als partij verder gegaan.
De samenwerking met Paree is ook bij dit project zoals verwacht prima verlopen. Er zijn altijd wel wat kleine dingetjes, maar dat is logisch denk ik,” aldus Marco.
Marco vervolgt zijn verhaal. “Ik vind met name de korte lijntjes fijn. We kennen de medewerkers heel goed.
Als er problemen zijn, stappen de mensen van Paree in de auto en staan ze 10 minuten later bij ons op het terrein en dat werkt gewoon prettig.”

Bekijk de video van de containerterminal

RTG Kloosterboer

Dit bericht delen

Meer weten over wat Paree voor uw bedrijf kan betekenen?
Contact