Joost, opleidingscoördinator bij Paree, vertelt enthousiast over zijn functie.
Hij begeleidt BBL-leerlingen, periodieke stagiaires en coördineert opleidingen voor collega’s.

Leeftijd: 32 jaar
Functie: KAM- en opleidingscoördinator
In dienst: sinds 2020
Woonplaats: ‘s-Gravenpolder

Joost ziet de vacature van KAM coördinator bij Paree op Linkedin. Hij spreekt hierover met Peter, die al bij Paree werkt. Hij solliciteert enthousiast en komt in 2020 in dienst.

Naast KAM-coördinator is Joost ook opleidingscoördinator bij Paree.
“Mijn functie heb ik in de afgelopen 3,5 jaar vorm gegeven. Zeker bij mijn werkzaamheden als opleidingscoördinator heb ik verder geborduurd op het fundament van pensionada Jan.
De afwisseling is leuk. Zo ben ik het ene moment met regels en wetten bezig en het andere moment met mensen.”

Joost begeleidt verschillende soorten studenten. “Ik ondersteun BBL-leerlingen (20-25 personen), periodieke stagiaires en coördineer opleidingen voor collega’s. Graag vertel ik meer over mijn werkzaamheden als opleidingscoördinator van onze BBL-leerlingen.”

Joost opleidingscoördinator bij Paree vertelt over zijn werkzaamheden

Begeleiding BBL leerlingen

“Het begeleiden van jonge mensen brengt uitdagingen met zich mee. Niet alleen verschil in leeftijd en achtergrond, maar ook in mentaliteit vraagt om een andere aanpak. De leerling monteurs worden vanaf dag één goed begeleid en serieus genomen. Iedere BBL-er krijgt een telefoon van de zaak en, indien gewenst, een laptop voor zijn schoolwerk.
Ik wil iemand zijn, waarbij zij met al hun vragen terecht kunnen. Ik antwoord snel en hun studie vind ik erg belangrijk. Er zijn leerlingen die zeer zelfstandig werken en hun studie in twee in plaats van drie jaar afronden. Daarentegen zijn er ook jongens die achterlopen. Dan ga ik met ze in gesprek. Ik probeer ze gemotiveerd te houden en ze, in overleg met de afdelingsmanagers, zodanig werk te bieden dat ze het vak mooi blijven vinden.”

Paree doet alles zelf. Een BBL-er heeft hierdoor alleen te maken met Paree en school. Hierdoor zijn de lijntjes kort en heeft Joost geregeld persoonlijk contact met de docenten van Scalda. “Het zelf doen betekent wel dat we goed moeten nadenken over de kwaliteit van de begeleiding. Zo is er negen keer per jaar een BBL-dag op de zaak voor de 1e en 2e jaars. Hierbij staat het schoolwerk centraal, maar is er ook ruimte voor kennismaking met andere disciplines, nieuwe technieken en persoonlijke ontwikkeling. Het programma voor deze dagen stel ik ook zelf samen. Daarnaast gaan we jaarlijks naar een ontmoetingsdag van WijTechniek, waarbij de persoonlijke ontwikkeling van de jongeren voorop staat.”

Werkplekbegeleiding Joost Zuidijk

Werkplekbegeleiders en gastdocenten

“Door het structureel opleiden van jonge mensen, zie je na een aantal jaren de resultaten. Dan lopen er ineens volledig opgeleide monteurs bij ons rond en dat maakt mijn werk erg dankbaar en leuk,” zegt Joost trots. Hij schakelt wel de hulp van collega’s in tijdens het opleidingstraject.
“Werkplekbegeleiders (monteurs) in het veld zijn goud waard. Hun rol is veel belangrijker dan de mijne. Zonder hen kunnen we dit niet doen. Zij nemen de jongens mee en leren ze echt het vak. De leerlingen moeten het uiteindelijk wel zelf doen en investeren in de relatie met hun werkplekbegeleider.”
Ook met reacties van de werkplekbegeleiders moet Joost omgaan. “Vaak zijn ze heel enthousiast over een leerling, maar klachten of situaties waarbij het niet lekker loopt komen ook voor. Dan is het aan mij om te achterhalen of het aan de leerling of aan de monteur ligt.
“Een oplossing kan soms liggen in het verplaatsen van een leerling naar een andere werkplekbegeleider of afdeling. Het komt voor dat ze daardoor helemaal opbloeien. Ieder mens is anders en het duurt soms even voor iemand zijn definitieve plekje heeft gevonden. Door de breedte van ons bedrijf hebben we deze mogelijkheden ook,” aldus Joost.

Ook de collega’s, die als (gast)docent op een BBL-dag, les geven zijn van onmiskenbare waarde. “Hierdoor komt de volledige breedte van ons bedrijf voorbij en groeit de betrokkenheid met Paree bij de leerlingen.

Interesse voor werken in de techniek groeit

Het aantal leerlingen voor technische opleidingen groeit en dat is een positieve ontwikkeling. Niet alleen op scholen, maar ook door bedrijven is er de afgelopen jaren knetterhard gewerkt aan de promotie van technische beroepen. Met effect blijkt nu.
Bovendien zorgt de belangstelling voor de energietransitie en het verhogen van salarissen van banen op MBO-niveau ook voor een positieve interesse voor werken in de techniek.
Paree is één van die bedrijven die zich allang inzet voor het imago van beroepen in de techniek.
“Collega Arno geeft als techniekambassadeur op basisscholen gastlessen in techniek. Ook krijgen er geregeld basisscholen een gastles in ons bedrijfspand.
Wij zijn altijd op Open dagen aanwezig van Scalda en het voorgezet onderwijs. Ook op de BTZ dagen ontbreken wij niet; leerlingen helpen ons hierbij.”

Joost Zuidijk opleidingscoördinator bij Paree

BBL bij Paree in de nabije toekomst

Joost kijkt positief vooruit en heeft nog heel veel plannen. Hij gaat op de achtergrond verder bouwen aan kwaliteit en veiligheid.
“In de nabije toekomst wil ik de eigen opleidingsfaciliteiten nog verder perfectioneren en de begeleidingssystematiek van de BBL-leerling anders insteken. Er wordt gesproken over een nieuw inwerkprogramma (3-5 dagen) van de BBL-leerling en de organisatie van een jaarlijkse BBL-teambuildingsdag. Ideeën genoeg dus.”