Elektrische auto’s worden steeds populairder en zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Een laadpaal hoort hier uiteraard ook bij.
Er is voor een laadpaal de keuze uit een AC of een DC uitvoering. Graag leggen wij de verschillen aan u uit.
AC-laadpaal
AC staat voor Alternating Current en betekent wisselstroom. Wisselstroom is de stroom die bij ons thuis allemaal uit de contactdoos komt. 230 Volt bij 50 Hertz.
De AC-laadpaal zet de AC-stroom onder de motorkap om naar DC-stroom.
DC-laadpaal
DC staat voor Direct Current en betekent gelijkstroom. Een elektrische auto loopt op gelijkstroom evenals heel veel elektronische apparaten.
Bij de DC-laadpaal komt er DC-stroom uit de laadpaal, die via de snellaadpoort (CCS of Chademo) naar de accu van de auto stroomt.
Het grote voordeel van deze lader is dat deze veel sneller kan laden, dan de veel verkochte AC-laders. Er is namelijk geen omvormer meer nodig.
Veel sneller opladen met een DC-laadpaal
We hebben laatst een DC laadpaal mogen installeren bij een klant. De auto van de klant kan zowel op 1-fase AC als op een DC met een CCS aansluiting laden. Met de AC-variant kon hij maximaal 7,4 kW op 1 fase laden. Met de nieuwe DC-lader, die in hun geval met 30kW is uitgevoerd, kan hij nu ook laden met 30kW. Een aanzienlijk verschil.
Voor advies en installatie van een laadpaal helpen wij u graag verder! T 0113-352440 | E eb@paree.nl