Zorggroep Ter Weel was voor een nieuwbouwlocatie (Residence ’t Gasthuis) in Goes op zoek naar een nieuwe zorg- en telefonieoplossing. Voor iedere woonruimte moest een zorgoplossing komen in combinatie met Dect smartphones conform NEN 2575.
De nieuwbouw bestaat uit 63 appartementen voor intramurale zorg somatiek met 6 woonkamers en diverse aanleunwoningen voor extramurale zorg.
Er vond een aanbesteding plaats en wij kregen de opdracht. Hierbij waren onze samenwerking met Ascom en KPN én onze ruime ervaring op het gebied van zorgdomotica en telefonieoplossingen (KPN EEN) doorslaggevend.
Zorg- en telefonieoplossing
Voor iedere woonruimte moest een zorgoplossing komen in combinatie met Dect smartphones conform NEN 2575. Een unieke smartphone waarmee men zich kan aanmelden op de traditionele Dect zender. Zowel de zorgalarmering als brandmeldingen komen op de smartphone als berichten (NEN 2575) binnen. Er zijn geen twee toestellen, een pieper én telefoon, meer nodig.
Verder verrichtten wij verschillende IT werkzaamheden zoals de aanleg van een draadloos netwerk en het installeren van de bijbehorende netwerkswitches.
Strakke planning
Leon van ’t Westeinde, projectleider Telecom-IT bij Paree, realiseerde samen met zijn team (vier collega’s) de zorg- en telefonieoplossing bij Residence ‘t Gasthuis. “Allereerst zijn wij in gesprek gegaan met de zorgcoördinatoren (keyusers) en verzamelden hun eisen en wensen voor de zorgoplossing. Wij brachten in kaart hoe zij met het systeem wilden werken en vertaalden dit vervolgens naar een configuratieverslag.”
Na een gedegen voorbereiding konden zij in mei 2023 starten. Echter wel twee weken later dan gepland. “Ik ben er trots op hoe wij als projectteam, ondanks de strakke planning met hoge tijdsdruk, de zorg- en telefonieoplossing op tijd hebben gerealiseerd. Voor de ingebruikname, eind juni 2023, waren er twee trainingsdagen voor de keyusers en de technische dienst van Zorggroep Ter Weel. Aansluitend organiseerden wij nog twee terugkomdagen ter evaluatie. Zo konden ze nog vragen stellen en hun ervaringen met ons delen.”
Tevreden zorgmedewerkers
De zorgmedewerkers zijn erg tevreden over het systeem. Ze vinden het fijn om mee te werken; duidelijk en overzichtelijk. Slechts één device om mee te nemen waar alle berichtgeving op binnenkomt.
Uniek is de oproeptoewijzing. Ze zijn nu zelf in staat om de oproepen aan bepaalde medewerkers te koppelen, zodat zij zelf hun eigen werkroute kunnen bepalen. Erg prettig!
Het was voor ons een leerzaam project met een uniek karakter door het realiseren van de gecertificeerde NEN 2575 Dect oplossing.