Naam: Matthijs
Functie: Monteur Elektro -Beveiliging
In dienst sinds: september 2018
Matthijs laat zien hoe je met inzet, leergierigheid en een goed team om je heen kunt uitgroeien tot een vaste waarde binnen Paree.
Hij begon in 2018 bij Paree, eerst via een uitzendbureau en daarna als BBL-leerling. “Ik dacht: ik kan wel vakantie houden, maar ik kan mijn tijd ook nuttig besteden,” vertelt hij. Hij volgde drie jaar niveau 3 en daarna nog twee jaar niveau 4. “In het begin word je als leerling veel gecontroleerd, maar op een gegeven moment word je losgelaten. Dan moet je het gewoon doen en op jezelf vertrouwen.”
Zelfstandig op grote projecten
Inmiddels werkt Matthijs zelfstandig aan grote projecten, zoals het huidige werk onder leiding van een collega. “Deze collega heeft de verantwoording over de bouw en geeft mij opdrachten die ik zelfstandig uitvoer.” Af en toe begeleidt Matthijs ook leerlingen: “Als Evert daar geen tijd voor heeft, neem ik die rol op me. Dat vind ik leuk om te doen.”
Trots op grote projecten en persoonlijke groei
Een project waar Matthijs met trots op terugkijkt is het Pontes-project in Zierikzee. Een nieuwbouw scholencomplex waar Paree een breed scala aan werkzaamheden heeft uitgevoerd op het gebied van elektro- en beveiligingstechniek. “Daar heb ik echt veel geleerd. Je ziet het hele proces van begin tot eind en je groeit er echt in mee.” Ook het huidige project, een modern woonzorgcentrum voor Amarijn waaraan hij nu werkt, ervaart hij als een bevestiging van zijn ontwikkeling: “Het is mijn tweede grote klus en het gaat me nu veel makkelijker af. Je merkt dat je meer kennis hebt.”
Niet alleen professioneel, maar ook persoonlijk is Matthijs gegroeid. “Ik was best stil, maar nu durf ik te zeggen wat ik vind. Dat komt ook door de zelfstandigheid die je hier leert.” Soms komt dat direct over,” geeft hij toe, “maar uiteindelijk werkt het wel. Je weet waar je aan toe bent.”

Kwaliteit boven tempo
Een belangrijk inzicht dat Matthijs onderweg heeft opgedaan, is dat kwaliteit belangrijker is dan snelheid. “Ik was altijd gefocust op tempo, maar dan maak je sneller fouten. Nu weet ik: als je het werk goed begrijpt, komt het tempo vanzelf.” Dat advies geeft hij ook graag door aan leerlingen: “Je kunt beter iets vragen dan het fout doen. Daar leer je veel meer van.”
Ambities voor de toekomst
Matthijs heeft duidelijke plannen: “Ik wil graag grote projecten blijven doen met een team en een leerling begeleiden. En wie weet, ooit als voorman of bouwleider.” Binnenkort volgt hij een training om leerlingen te begeleiden: “Omdat ik zelf leerling ben geweest, weet ik hoe belangrijk goede begeleiding is. Dat wil ik graag doorgeven.”
Ontspanning na het werk
Na een drukke werkdag ontspant Matthijs het liefst met fitness of zijn nieuwste hobby: gitaar spelen. “Ik heb pas een akoestische gitaar gekocht en ben begonnen met spelen. Geen les, gewoon zelf proberen.”